„…słowa nie są w stanie przekazać głębi jogi – można jej tylko doświadczyć…”
B.K.S. Iyengar

Joga – to jedno z najbardziej antycznych dziedzictw kulturowych Indii; jeden z najbardziej ortodoksyjnych systemów indyjskiej filozofii. Z uwagi na bezcenny wpływ jogi na podnoszenie jakości fizycznego , psychicznego jak i społecznego życia człowieka, jest ona obecnie jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się form aktywności, zyskującą zagorzałych zwolenników na wszystkich kontynentach.

Mimo to, wciąż niewielu z nas potrafi odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie:

Czym właściwie jest joga ..?

Słowo „joga” wywołuje różnorakie skojarzenia począwszy od luźnych asocjacji religijnych, aż po przypadki utożsamiania z sektą. Tymczasem joga mimo swych hinduskich korzeni nie czyni z jej adeptów wyznawców hinduizmu, nie jest także sektą ingerującą w życie religijne praktykujących ją ludzi. Słowo „joga” z sanskryckiego znaczy: scalać, jednoczyć i w takim rozumieniu joga stanowi próbę świadomego zespolenia cielesnej, intelektualnej oraz duchowej sfery życia człowieka. Praktyka jogi wymaga poddania twardej dyscyplinie umysłu, emocji i woli, co w efekcie rozwija stan duchowej równowagi pozwalającej odnosić się do wszelkich aspektów codzienności z jednakowym spokojem i rozwagą. Człowiekiem , który po raz pierwszy zdefiniował i usystematyzował naukę jogi był hinduski mędrzec Patanjali. W dziele zatytułowanym „Joga -sutry” opisał on jogę jako kontrolę poruszeń umysłu, intelektu i ego. Podkreślił również, że tak jak właściwe funkcjonowanie ciała zależy od zdrowia jego poszczególnych członków tak i uzdrawiająca moc jogi stanowi wypadkową sprawności działania jej poszczególnych członów, którymi są:

  • Yama – zasady postępowania w stosunku do innych, czyli dyscyplina społeczna.

  • Niyama – zasady postępowania w stosunku do siebie, czyli dyscyplina osobista.

  • Asana – praktyka pozycji jogi, czyli dyscyplina fizyczna.

  • Pranajama – kontrola oddechu dla dyscypliny umysłowej.

  • Pratyahara – wycofanie lub zdyscyplinowanie zmysłów.

  • Dharana – koncentracja.

  • Dhyana – medytacja.

  • Samadhi – poznanie Jaźni.